site stats

vineri, 1 iulie 2011

DE CE AR TREBUI SA STIE LUMEA DESPRE TIMISOARA











In imaginea de mai sus aveti Opera Romana din Timisoara, la inceputul secolului. Mai mult ca sigur inainte de cel de-al doilea incendiu (1920)...

Nu ma mira faptul ca am oaresce apucaturi occidentale... Orasul in care m-am nascut este un oras deosebit. Din multe puncte de vedere... Numai daca stai sa gandesti la faptul ca in Timisoara a existat un Phoenix sau ca acolo convietuiesc romani, maghiari, germani, sarbi fara probleme, si deja vei capata imaginea unui oras deosebit...

Nu am mentionat intentionat tiganii care s-au infipt ca si capusele in zonele limitrofe ale orasului, pentru ca nu au o istorie in Timisoara, nu sunt in numar suficient de mare si sunt mereu sursa unei probleme... Cand vor inceta sa mai fie o problema ii voi trece pe lista.

Asta inseamna ca trebuie sa adopte si sa se supuna legilor romanesti, sa respecte regulile de baza ale convietuirii, dupa cutumele romanului, pastrand traditiile daca se poate in astfel de conditii. Daca nu, li se acorda libertatea de a pleca. Nu ii tine nimeni legati. Faptul ca ei probabil viseaza sa faca din Romania teritoriul lor este o alta problema pentru mine...

Timisoara are multe lucruri ascunse... Dar pentru mine Timisoara, Mica Viena cum i se mai spune, ar trebui sa fie renumita pentru trei lucruri...

Inainte de toate a fost primul oras cu strazi iluminate electric din Europa. Si acest lucru se intampla in... 1884! Stiu povestea in mare... Iluminatul electric era la inceputurile sale si in Timisoara existau doua companii ce monoplizasera iluminatul cu gaz. Companiile europene ce puteau introduce energia electrica in casele noastre aveau probleme cu implementarea in Europa, neincrederea fiind sporita de duelul dintre Tesla si Edison... Primarul de atunci al Timisoarei a gandit strategic (spargerea monopolului) si economic (mai ieftin) si a dat unda verde proiectului propus de o companie britanica... Si cam asta este...

Al doilea lucru, pe care l-am aflat inca de cand eram mic copil de la bunica mea este povestea lui Johnny Weismuller, pe numele sau real Johann Weissmuller) asa cum se gaseste in registrele bisericii catolice din cartierul Freidorf al Timisoarei... Da... Tarzan este nascut in Timisoara... Si mai putini stiu faptul ca Weismuller a fost campion olimpic la natatie...

Exista inca si astazi vorba aceea printre timisoreni: TOT BANATUL E FRUNCEA... Eu parca as face gura mai mica astazi... Din 1989 incoce situatia se degradeaza in continuu... Si Timisoara, odinioara orasul florilor si al festivalurilor culturale a devenit un loc in care auzi din cand in cand pe strada duduind o manea... Unii ar zice ca este prea rara intalnit fenomenul... EU zic ca si o data, pentru Timisoara, este prea mult...

Mai sunt inca multi aceia care pot tine steagul sus, insa tare imi este teama ca generatiile viitoare nu vor mai putea fi la fel de mandre... Sau cine stie?!! Poate ca am imbatranit eu si am inceput sa vorbesc ca si tata...

Timisorenii erau renumiti pentru TimRock, pentru parcuri si flori, pentru bun simt... Pentru romani Phoenix a fost intotdeauna indisolubil legat de Timisoara si viceversa... Pentru ca Timisoara a avut o pepiniera extraordinara, lasata in paragina acum... Incet-incet lucrurile incep sa se degradeze...

Putin cate putin obiceiurile occidentale dispar si sunt inlocuite de tarania romaneasca neaosa, balcanica la origine, pe fondul unei generale lasari a stachetei in jos, toate induse fortat, prin debilizarea voita a populatiei de catre aceiasi ingineri ai demolarii spiritului care si-au infipt ghearele in gatul romanilor in 1989...

Parintii nu isi mai invata copii asa cum am invatat noi odata de la parintii nostrii, fiindca pentru cei mai multi regula de baza este acum supravietuirea si vorba unui personaj pe care in general il detest asta ocupa tot timpul...

Toate acestea trebuie sa inceteze... Revenirea la sistemul de valori real iar nu acela indus in 1989 de tiganul Ion Iliescu si satra sa trebuie sa aibe castig de cauza. Si acest lucru este valabil nu numai pentru Timisoara ci pentru intreaga Romanie!

PS: Acum stiu ca unora le va da ghes balcanismul ce urla in ei ca sa se ia de mine si sa imi spuna ca nu ar trebui sa ma laud. Ba uite ca ma laud. Si mai sunt si mandru... Inainte de toate fiindca am cu ce...

Sunt sigur ca fiecare dintre noi, din orice oras ar fi ar gasi cate ceva similar... Trebuie doar putin cercetare si un strop de initiativa... Frumos ar fi sa adunam date de acest gen si sa le punem la un loc...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Eu cred ca: