site stats

marți, 23 august 2011

VORBIND DESPRE MUZICA


















Nu sunt un mare chitarist... Mi-au spus oameni mai priceputi decat ca mine ca as fi putut fi, datorita balansului nativ pe care il am in mana dreapta, irigata de sangele pompat intr-un fel anume de inima...

Eu unul inclin sa cred ca toata aceasta "americanizare" sau "britanizare" a mea nu este in totalitate o chestiune de dar natural ci are legatura si cu radacinile mele legate de muzica din tinerete... Singurul lucru pe care il am de la Dumnezeu cred ca este transformarea aceea charismatica atunci cand incep sa cant... Dintr-un motiv pe care nu il inteleg in acel moment atrag atentia si plac chiar si acelora carora le sunt altfel antipatic... Celor care ma urasc le provoc doar spume de furie si ciuda... Dar aceia nu conteaza... Ne detestam reciproc probabil... Nu poti iubi pe toata lumea si nu se poate ca toata lumea sa te indrageasca...

Nu este important sa stii doar ceea ce iti place... Este important sa stii cum s-a ajuns pana acolo... Care sunt radacinile din care si-a tras seva genul muzical care te misca... Spre exemplu, eu unul personal, sunt absolut impotriva genului heavy metal unde totul se face in viteza, in detrimentul feeling-ului...

M-a uluit Malmsteen atunci cand a scos primul album... Sa tot fi avut vreo saptesprezece-optsprezece ani... Sau 19?!! Nu mai stiu... Stiu insa cat de socat am fost sa aud viteza de derulare a arpegiilor si claritatea cu care erau facute... Doua lucruri s-au intamplat atunci... Am renuntat sa mai studiez asiduu la chitara si am ales sa nu merg mai departe in directia heavy...

Nu a fost un proces voluntar, ci unul instinctiv... Singurul lucru pe care il regret astazi este ca nu am inteles atunci a fost ca trebuia sa imi urmez inima si calea proprie ce o simteam... Nu a trecut mult timp si din alte motive care atunci pareau solide am renuntat pentru multa vreme la cantat...

Din acest motiv acum imi este si mai greu sa imi refac mainile care in curand vor fi cuprinse de rigiditatea data de imbatranirea carnii... Insa lupt din toate puterile, pentru ca sa pot canta mai departe... Si asta pentru ca din februarie nu mai cant regulat ci doar sporadic... Alegerea mea, adevarat... Si inca una dificila... Dictata de faptul ca nu pot canta ca si Anna Lesko, avand pe fundal un CD in locul unor oameni vii, iubitori si ei de muzica, chiar daca viata mi-ar fi mai usoara asa...

Nu rezonez cu toate lucrurile, dar imi pare ca lucrurile cu care rezonez rezoneaza multi dintre cei care nu cunosc notele muzicale... Si acesta este un lucru extrem de important in muzica... Muzicienii, spre desobire de pictori nu pot exprima lucruri decat in timpul vietii, si asta numai daca primesc o larga recunoastere... Larga recunoastere este baza de plecare pentru raspandirea mesajului artistic in muzica... Cei care spun altfel, sau cauta scuze o fac doar pentru ca sa isi aline lipsa succesului dupa care in secret tanjesc cu putere... Eu mi l-am dorit... Poate ca l-as fi putu avea, daca faceam ceva mai mult in sensul acesta... Nu am facut si platesc pentru asta destul de scump... Totusi nu am regrete.

Spre exemplu nu am intalnit multi oameni care sa conteste valoarea celor de la Pink Floyd... Sau celor de la Led Zeppelin sau Deep Purple sau AC/DC... Apropos de Pink Floyd, acestia au aparut pana si in manulalele de muzica pentru clasa a saptea sau a opta din era comunista...

Mie unuia, chiar daca nu imi place genul, respect succesul artistilor in cauza... De aceea am cautat mereu sa inteleg DE CE nu imi place in mod deosebit o trupa sau un gen muzical, de ce nu rezonez mai mult cu el... De ce rezonez mai mult cu Mozart si mai putin cu Bach sau Beethoven? pentru ca in toate trebuie sa existe o explicatie...

Asa ca, despicator de fir in patru precum sunt, am tot analizat lucrurile, incepand cu mine insumi... Ba inca mi-am impus sa ascult si lucrurile nepotrivite cu firea mea ca sa fiu in cunostinta de cauza atunci cand vorbesc....

Radacinile mele imi sunt clare: blues, country si rock`n`roll... Am fost norocos daca este sa ma intrebati astazi... Inca am prins acea epoca in care radacinile muzici rock si spiritul de atunci nu erau departe, caci m-am nascut la sfarsitul anilor saizeci ai secolului trecut...

Ascult acum spre exemplu o piesa a unei trupe ce nu ma misca foarte tare desi i-a miscat pe multi: Dream Theater si a lor "Wither"... Am mai ascultat si inainte cateva piese, analizand de ce nu rezonez, pentru ca muzica lor este considerata a fi rock progresiv...

Inainte de toate nu imi plac linia melodica si soundul (stopurile, solourile) ce tin mai mult de anii `80, inspirandu-mi astfel ceva mai putina originalitate muzicala... Apoi sunt multe lucruri si idei pe care le-am auzit la Iron Maiden, Europe, si Supertramp (stilul vocal si clarinetul (sau o fi un sintetizator?) din "Another Day") sau pasaje de solo la chitara ce te duc cu gandul la Queen ("Wither") si asa mai departe...

Cred insa, dupa ce am ascultat cu mare atentie, ca ceea ce ma indeparteaza cel mai mult de Dream Theater in mod deosebit este prea multa gandire a muzicii aplicata in detrimentul simtirii muzicii... La Pink Floyd aceste lucruri sau impletit intr-un mod absolut uluitor, ca sa nu mai vorbesc despre emotiile starnite de puterea cu care era transmis mesajul...

Am dat exemplu Dream Theater, dar la fel de bine putea fi si Slipknot, sau altii precum Earth, Wind & Fire si asa mai departe... Din toate genurile am lucruri ce imi plac mai mult si lucruri ce imi plac mai putin, deloc sau le detest...

Dar toate au legatura cu educatia mea muzicala. Pentru ca am ales sa nu imi bag capul intr-o cutie de carton ci sa explorez toate optiunile. Sa fiu deschis si sa cercetez toate lucrurile. Ca sa fiu in cunostinta de cauza si ca sa pot optimiza ceea ce vreau sa fac, alegand sa fac ceea ce fac mai bine si mi se potriveste.

In tot acest proces, nu contest succesul nimanui. Ar fi o mojicie... Dar noi trebuie sa ne argumentam logic de ce da si de ce nu. Macar noua insine daca nu si altora. Asta demonstreaza ca am inteles si ca ne-am inteles. Inseamna ca am cautat si ca am descoperit. Ca ne cunoastem suficient de bine pentru a ne expune cu curaj opiniile... Caci o opinie bazata pe cunsotinte solide nu poate fi demontata nicidecum. Nici cu metoda bascaliei si nici cu forta. Ea se impune singura.

Ii sfatuiesc pe cei tineri ce isi cauta radacinile muzicale sa "pieptene" tot "campul" muzicii, de la inceputuri si pana in zilele noastre... Sa va analizati cu atentie pe voi insiva, mediul inconjurator si sa fiti increzatori in puterile voastre... Nimeni nu va poate face altceva decat sunteti... Si mai ales, lasati-va influentati de instinct, nu de oameni... Oameni pot fi niste inselatori...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Eu cred ca: