site stats

miercuri, 6 aprilie 2011

DONOVAN. ANTI-GRI...












DONOVAN are un cantec ce se numeste "Colors"... Culori... Pana acum cateva minute am trait crezand cu tarie ca este piesa lui Bob Dylan...

Sunt inspaimantat de cate lucruri nu stiu sau de cate stiu gresit... Spre exemplu nu stiam ca Bee Gees sunt la origine englezi... Nu stiam ca de fapt si-au inceput carierele in Australia unde se mutase toata familia Gibb... Si desi stiam ca au cantat in registrul vocal numit "falsetto" nu am cautat niciodata sa studiez tehnica lor vocala...

Divaghez... Starea mea naturala de agregare... Ma intorc la Donovan si catecul sau, "Colors"... Vorbea despre albastrul cerului, verdele masinii sale si galbenul din parul celei pe care o iubea... Mi-a placut intotdeauna cantecul... L-am auzit prima oara cand aveam zece, poate unsprezece ani... Am sa il caut pe You Tube si am sa il postez la finalul articolului...

O sa ma intrebati ce legatura este intre noua cladire a Finantelor din Timisoara si 'Colors" a lui Donovan? Am fost in februarie in Romania, precum stiti... Si bineinteles ca, desi sunt plecat de mai putin de un an, ma rog nu mai e mult pana se face anul, am fost atent la ce este nou, si necunoscut mie...

Una dintre faloseniile cele mai hidoase ce mi-a fost dat sa le vad in viata a fost cladirea Finantelor. Pe strada Gheorghe Lazar... Mai de graba un bulevard... O cladire masiva, trantita fara a se tine cont de mediul inconjurator si... gri! Uite asa am realizat ca si culoarea, sau mai degraba lipsa ei are un rol in starea depresiva a romanului...

Adevarat si cladirea finantelor de prin alte tari are un aspect sobru... Insa celelalte cladiri din jur sunt o combinatie de culori care bucura ochiul... Pana si tramvaiele au o combinatie de culori, vesela, generatoare de mai multa seninatate...

In Romania, de parca nu ar fi indeajuns gri, si ce se construieste mai nou pare a fi gri... Apasatoare culoare... De acum inainte pentru mine gri este culoarea de care trebuie sa fug... Este culoarea starii depresive... La fel si culorile inchise... Desigur, negrul si albul nu sunt considerate a fi culori asa ca la negru discutia de fata nu se aplica....

Mai apoi, de la culoare, am extrapolat la arhitectura in general... Forma cladirilor, paralelipipedia nesfarsita construita de Ceausescu, si perpetuata mai apoi dupa 1989, forma ce ascunde cutiile de chibrituri in care romani stau inghesuiti ca si gandacii de bucatarie... Luminate insuficient, Cu spatiile gandite sub limita ergonomica acceptata...

Imi pare ca pana si constructiile comuniste au avut rolul de a tine sub control masele... Nu cred insa ca au gandit comunistii pana intr`acolo... Dar mai stii ce treburi au studiat cei care se ocupau de tinerea sub control a masei de manevra?!!

Pana una alta, rolul arhitecturii asupra psihicului uman mi s-a revelat atata de clar incat este dureros sa ii stiu pe cei pe care ii iubesc in Romania... Mi-ar place sa pot extrage cu forcepsul acest cancer si sa pot da viata si culoare zidurilor de acolo dintr-o singura miscare de mana... Sa spun "hocus;pocus" si totul sa se transforme brusc... Nimic nu este imposibil... Daca exista vointa exista si o cale...

Donovan si cladirea Finantelor din Timisoara mi-au aratat ca poti asocia fiecarui moment din viata o culoare... Viata trebuie sa aibe culori... Fara culoare in viata suntem noi insine gri. Alb si negru, doua neculori, amestecate in uratul gri... Stersi de orice personalitate. Suntem vii doar in sensul medical al cuvantului... In sens spiritual insa, atunci cand esti inconjurat de gri, s-ar putea sa te afli intr-o stare de coma profunda, fara ca macar sa iti dai seama...


Imagine preluata de pe site-ul Jerry`s Artarama

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Eu cred ca: