site stats

joi, 21 ianuarie 2010

O RAZA DE SPERANTA: SCOALA CENTRALA BUCURESTI

Stiti ca in ultimele zile eram teribil de suparat pe embrionii ce cred ca au pus coada la pruna si care se cred miezul din conserva. Ma iritase atitudinea de razgaiat suprem a lui Honorius Prigoana plus cativa comentatori spalati la creieri si abia trecuti de primele partide de sex si ala facut sa nu ii prinda mama si tata...

Rareori insa mi se intampla ceea ce mi s-a intamplat in aceasta seara... De vreo doua zile tot primeam un mesaj disperat in legatura cu o scoala de la o domnisoara pe care am sa o numesc, pentru a o proteja, "Sorina". Nu o cunosc. Am id-ul ei de mess din motive muzicale. Dar inistenta ci care trimitea mesajele intregii ei liste m-a intrigat foarte tare... Asa ca, am luat-o pe fata la intrebari...

Si, mare surpriza! "Sorina" si colegii ei de la Scoala Centrala din Bucuresti se lupta cu sistemul! Si ei au numai 17 ani. Poate 18... Am crezut ca sunt manipulati si ca se vrea ceva nou in detrimentul experientei varstei. M-am inselat iarasi. Adolescentii nu vor sa dea experienta varstei pentru tineretea arivista sustinuta de punguta cu doi bani...

Am tot intrebat pana am aflat ce am vrut. Tinerii acestia, extrem de bine educati, isi datoreaza educatia unei persoane extraordinare: Maria Cojescu un cadru didactic exceptional, pentru ca profesional s-a desavarsit pana la doctorat, fiind profesor de istorie, si mai ales pentru ca a reusit sa obtine supremul trofeu in aceasta munca: respectul celor pe care ii instruieste. Si trebuie sa recunoastem cu totii ca acesta nu este putin lucru in zilele noastre.

Care este marul discordiei si de ce sunt atat de inversunati cei tineri? Pentru ei Maria Cojescu este autoritatea suprema. Omul care stie sa tot pentru ca se afla peste tot. Omul de care nu se tem dar a carui autoritate o respecta prin ceea ce le ofera. In cuvintele Sorinei "...numele asta pentru noi e un fel de Chuck Norris . Gen Cojescu e contemporana cu eternitatea". Sau "are doctoratul luat, 1000 de examene luate, si una dintre cele mai bune profe ever" si "e singura persoana pe care o respectam, nu de care ne e frica"...

Am ramas mut. Impresionant. inca se mai intampla lucruri bune in Bucuresti, Romania. Poate ca mai exista o speranta. Trebuia sa stiu si despre partea adversa. Numele ei? Ramona Coman. La 24 de ani a terminat facultatea. La 26 de ani inspector scolar. La 29 de ani vrea sa fie directoarea uneia dintre cele mai bune scoli din tara... Toate in virtutea faptului ca "are o declaratie de avere pe mai multe pagini" si un sot care a sustinut campania lui Basescu...

Ma intreb cum de stiu ei toate aceste lucruri... Cert este insa ca le stiu. Si nu accepta sa le fie schimbat un profesor drag pentru a rasplati loialitatea politica a unuia sau a altuia. Stiti ce au facut acesti copii? Exact ce ar trebui sa facem si noi. S-au strans la un loc si au inceput protestul.

Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti a trimis un reprezentant care s-a comportat cel putin ca un bou care necesita furajare si un implant neuronal. Directorul de imagine al ISMB a tratat cu nesimtire bovina pe tinerii protestatari si a dat din umeri la inceput. Apoi presat de fapte si date concrete a rasouns cu suprema nesimtire: " "eu nu vorbesc cu niste huligani de 17 ani ma"... Asta in conditiile in care tinerii, dupa cum mi se spune, si nu vad de ce nu as crede judecand dupa dialogul meu personal, tinerii cum ziceam, i-au vorbit extrem de politicos.

M-a frapat situatia ironica: tinerii dau lectii unui "agarici", director de imagine la ISMB... Remarcabila institutie si remarcabili tineri se cresc acolo... Au continuat protestul intr-atat incat pana si Ontanu a trebuit sa mearga la fata locului si sa le promita, ca un politician adevarat ca se rezolva. Numai sa mearga la ore. Singura belea este ca nu are pe cine sa fraiereasca...

Maine, adica astazi, fiindca e trecut de miezul noptii, elevii de la Scoala Centrala sunt decisi sa reia protestul. Li se pune pumnul in gura in ceea ce priveste orele. Au fost amenintat. Au inregistrat amenintarile. Dar asa cum spun si ei, pauzele le apartin. Admirabila tenacitate. Admirabila lupta pentru dreptatea unui alt om, dintr-o alta generatie. Tot respectul pentru ei, pentru parintii si educatorii lor.

La cei maximul 18 ani ei lupta deja cu sistemul si injustetea acestuia. Maria Cojescu a fost numita acum trei luni si scoasa din functie pe motiv ca nu a renovat scoala. dar renovarea este oprita din 2003 de catre vecini care nu accepta sa li se incalce dreptul la proprietate...

Admirabili viitor avem daca acesta este viitorul nostru. Mi-ar place sa cred ca generatia manelista, cei care astazi sunt mai varstnici decat acesti adolescenti sunt doar un accident si ca "Sorina" si colegii ei vor fi elite atunci cand eu voi fi chiar batran... In acelasi timp ma bucur si ma intristez auzind toate acestea. Ma bucur ca lupta si ma intristez pentru ca imi amintesc faptul ca si generatia mea a luptat pana acum.

Insa ei sunt adaptati. Sunt tenace. Nu se lasa. Si trebuie sa obtina ce vor. Oriunde si din orisice loc, am sa va rog pe toti sa ii sustineti pe Maria Cojescu, pe "Sorina" si pe colegii ei impotriva unei nedreptati, scriind si vociferand pe blogurile voastre. Aceasta scoala si acesti tineri chiar merita efortul. Ei ne dau o lectie. Noi trebuie sa ii ssustinem pentru ca ei au iesit din virtual in spatiul real. Iar lupta lor este si lupta noastra.

Pentru ridicarea moralului le dedic si piesa de mai jos: "Teenagers scare/The living shit out of me" spune cantecul... Si cred ca unii au cam bagat-o pe maneca... Si chiar acum sunt nervosi pentru ca niste "huligani" de 17 ani nu-i lasa sa isi faca de cap...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Eu cred ca: